Hvad er Internet-of-Things (IoT)?
Der tales i disse år rigtigt meget om Internet-of-Things. Men hvad er det?
Internet-of-Things (IoT) eller på dansk, tingenes internet, er et system, der tilslutter forskellige elektronikkomponenter med internettet.
Det er mange enheder. Førende eksperter har udtalt, at man i 2022 forventer 16-18 milliarder enheder tilsluttet.
Men hvad er det? Kan I komme med nogle eksempler? Ja, gerne. Lad os starte med noget nemt, som vi alle kan forholde os til – vores hjem.
Hos DeltaM2M arbejder vi med løsninger som benyttes af virksomheder og kommunale/regionale/statslige organisationer og ikke med løsninger til private hjem. Men lad os starte der. IoT er ikke noget som er på vej – det er her allerede. Mange har været vant til at man skulle aflæse sin elmåler en gang om året. Det skal man mange steder ikke mere – det klarer den selv. Elmåleren er blevet udskiftet med en ny model, som selv er i stand til at sende data ind. Det er smart – dels fordi andre slipper for at lave noget – dels fordi forbruget nu kan aflæses løbende. Og faktisk er det en IoT-løsning.
Der findes allerede et stort antal løsninger på noget som gør det nemt at tænde og slukke for udstyr i hjemmet – og det er da smart, at man kan tænde for varmen inden man kommer til sommerhuset. Også det er faktisk en IoT-løsning.
De fleste af vores kunder har en anden virkelighed. De lever af at levere udstyr, som helst skal fungere hele tiden.
Meget er forandret over de seneste år. Hvis en maskine – det kunne f.eks. være firmaets kaffemaskine fik en fejl så måtte en medarbejder hos kunden konstatere, at noget var i stykker og melde fejlen ind. Vores kunde skulle så modtage en fejlbesked, som i mange tilfælde ville være ufuldstændig. Det kunne måske blot være “Maskinen dur ikke”. Og så måtte man i al hast sende en tekniker afsted. Teknikeren kunne så møde op og konstatere at en reservedel skulle udskiftes. Måske havde man ikke lige denne del i bilen, så man måtte tilbage for at hente den rigtige del. Tidskrævende, hvis kunden er 100 km fra lageret. Og i flere timer ville kunden ikke kunne benytte kaffemaskinen – hvilket giver utilfredshed.
Sådan behøver det ikke være i dag. Nu har kaffemaskinen et indbygget kommunikationsmodul, som gør, at en fejl rapporteres direkte til producenten. Her kan man så gøre noget før kunden bliver irriteret. Måske er det blot et filter, som skal renses. Nu har man mulighed for at tage kontakt til kunden og få dette sat igang – inden den første medarbejder tapper sin kaffe. Er en reparation nødvendig kan teknikeren møde op, når virksomheden åbner – inklusiv den nødvendige reservedel.
Med denne løsning opnår man altså:
- Færre fejl
- Færre køreture
- Hurtigere fejlretning
- Højere kundetilfredshed
- Højere oppetid
Hvis du er interesseret i at høre, hvordan din virksomhed eller organisation kan drage nytte af denne teknologi, så kontakt os.